Nyt voi sanoa että tänne asti tulo kannatti. Vähintäänki :)

Roar & Snore kokemus Taronga Zoossa on ohi ja voi veljet, että oli kyllä joka sentin arvoinen. Kameran unohtaminen tältä reissulta ois ollu synti ja häpeä. Nyt kun se kuitenki sattu olemaan mukana, kuvia kerittiin napsia semmonen 300-400 kpl. Huonot poistettiin tottakai, mut hyviäkin jäi jälelle 292. Eli koitetaan valikoida parhaat päältä ja säästää loput kotiinpaluuseen. Yleensäkki tähän mennessä ollaan otettu jo noin 580 kuvaa Suomesta lähdön jälkeen.
Maisemat oli tällä reissulla kyllä niin hulvattoman kauniit, ettei kuvat edes tee niille oikeutta.

Saapuminen oli keskiviikko-iltana 6:15pm mut me oltiin tyylikkäästi kaks akateemista myöhässä, koska lautta lähti just nenän edestä. Oltiin lippuja ostamassa laiturilla, myöhästyttiin siis täpärästi. Seuraavaa odoteltiin puoli tuntia. Stressi pukkasi hameväen edustajalla päälle, josko vaikka ei kukaan enää odotakaan portilla eikä päästä sisälle. Soittaakaan ei voinu, puisto oli periaatteessa jo kiinni. Lautta tuli ja kuskasi meidät vartissa pohjois-Sydneyn puolelle ja bussilla päästiin kätevästi pääportille. Lauttamatkan aikana kamera pääsi tositoimiiin ja nyt on kuvattu mm. ooppera talo mereltä käsin varmaan seitsemästä eri kulmasta. Samoin Harbour Bridge. Pääportille saavuttaessa huoli osottautui turhaksi, kun virheätakkinen nainen seisoskeli odottamassa. Eikä oltu ees ainoita mattimyöhäisiä. Ile pääsi nälvimään "mitäsminäsanoin" fraasilla, kun oli koko puolen tunnin odottelun hokenu, että ei ne voi meitä pudottaa kyydistä. Asia selvä.

Pienoisen kävelyn jälkeen pääportilta puiston sisäosiin, päästiin majoituspaikalle, jossa ensimmäiset innokkaat oli jo sen luvatun välipalan kimpussa. Majoittautuminen telttaan hoidettiin (eikä muuten ollu ihan vähäpätöinen asumus) ja päästiin sitten itse ohjelmaan. Oppaat, joita yhteensä oli neljä, esittelivät itsensä ja kertoilivat tarinoita eläintarhasta samalla kun me naposteltiin vihannestikkuja, juustoja ja nachoja "yhteisteltassa". Meidän hommana oli vaan kirjottaa omaan rintapieleen nimilaput.
Iltapalan jälkeen aika pian saatiin ensikosketus puiston asukkaisiin. Näytille tuotiin jos jonkunnäköistä liskoa ja ötökkää. Nimet oli jo tarpeeks vaikeeta muistaa englanniksi, saati että ois suomennoksia tienny. Yks pieni pythonki mahtu mukaan.
Eläimistön ihastelun jälkeen lähdettiin illalliselle (aikaa kului enemmän ku kirjotus antaa ymmärtää), joka ei sekään ollu mitenkään pieni. Perus buffet, eli lihaa, kanaa, muusia ja vihanneksia + kasvisvaihtoehto. Adults only night, eli tarjolla oli myös joka välissä viinejä, olutta ja limukoita, ihan maksutta. Ihana tuommonen kokemus ilman alle kymmenen vuotiaita kiljuvia tenavia. Puisto oli niitä pullollaan päiväsaikaan ihan muutenki.

Illallisen jälkeen lähdettiin yövaellukselle ympäri puiston. Nähtiin jonkun verran yöaktiivisia eläimiä (vaikka ei siellä kovin aktiivista ollu, pari kiliä juoksenteli ympäriinsä aitauksessaan). Oppailla riitti juttua eläimistä ja yllättävän hyvin ymmärryskin riitti niihin selityksiin, vaikka puhe oliki tosi nopeaa välillä. Vaellus päätty n. klo 22 maissa jonka jälkeen tarjoiltiin vielä teetä, kahvia tai kaakaota ja pieniä kakkupaloja. Me päästiin tutuiksi parin rouvashenkilön kans siinä illallisen aikana ja vielä kahvittelun lomassa ne jakso kysellä meiltä pidetäänkö meillä talvisin kynttilälyhtyjä ikkkunoissa tai kauppojen ovilla. Ihastuneita huokauksia kuulu myös, kun kerrottiin jäälyhtyjen teosta ja käytöstä. Hiljaisuus laskeutu tosi nopeaan tahtiin kun tiedossa oli aikanen herätys.

Seuraavana aamuna tarjoiltiin aamupala samaisessa yhteisteltassa, jossa illalla oltiin. Hyvin kevyt aamiainen, hedelmiä, croissantteja ja muffinsseja. Aamupalan aikana yksi oppaista, joka oli syntyjään aboriginaali, esitteli meille digeridoon soittoa, imitoi sillä muutamia Australian eläimiä ja kertoili vähän myös bumerangin käytöstä. Maisemat sen yhteisteltan vierestä kaupunkiin päin oli ihan mahtavat, oli aurinko korkealla, laskemassa, nousemassa tai ei olleenkaan taivaalla. Aamupalan jälkeen käytiin vilkuilemassa muutamia eläimiä, jotka taas aamusta liikuskeli enemmän ja päivällä makoilivat paikallaan. Ei vieläkään ihan mahdottomia pyrähdyksiä näkyvissä, mutta hiukan enemmän ku yöllä kuitenki.
Seuraavaksi ohjelmassa oli kirahvien aamupala. Käytiin kattomassa niiden aamutoimia, ja jokaiselle ois tarjottu mahdollisuutta syöttää nille porkkanoita. Täplätolpat oli vaan hiukan snobilla tuulella, eikä ensimmäinenkään vierailija saanu porkkanaa kaupiteltua. Oppaan mukaan omenat ois ollu mieluisampia, mutta niitä ei ollu listalla.
Kirahvien jälkeen siirryttiin yöeläinten ruokintakeittiöön. Alueelle, johon ei pääse ilman valvontaa siis. Mennessä meidän opas sano sille kaverille, joka siellä keittiössä touhusi, että "kirahvit tuotti pettymyksen, sun olis siis parempi loistaa". Meille esiteltiin eri eläinten ruokavalioita, ja pari liito-oravaa. Myös joku lisko käväsi näytillä, mutta lajin nimi jäi taas pimentoon.
Keittiöstä siirryttiin parin mutkan jälkeen johonkin, mitä se opas sano koulutustilaksi. Siellä näytillä kävi vielä pari hassua karvakuonoa, esim. opossumi. Ja se odotetuin: koala. Kaikkia esiteltyjä eläimiä ja muita saatiin ihan koskea, silittää tai pidellä kädessä.

Palautekaavakkeen jälkeen alko meidän omatoiminen kiertely. Kolmisen tuntia saatiin tärvättyä kiertelyyn ja katseluun, eikä edes nähty ihan kaikkia, aamulla käytiin kuitenki aika moni läpi. Käytiin kattomassa yks hyljeshow. Mikä meistä oli aika jännää, että täällä paikallisille delfiinit on jotan semmosta, joka ei oo niin ihmeellistä kun hylkeet. Suomessa delfiinejä ei nää mualla ku Särkänniemessä. Ei kyllä hylkeitäkään.
Yhessä osassa tarhaa oli semmonen aitaus, jossa oli kenguruita ja emuja ja johon sai kävellä sisään. Piti pysyä tietyllä polulla, mutta hieno silti päästä näkemään eläimiä ilman aitoja. Päästiin puoleen väliin, kun yks pikkukenguru tukki tien. Se tuli ihan selkeesti meidän kohdalla tielle ja tottakai kun toinen niin nätisti katto, pitihän sitä rapsuttaa. Muutama edellä kulkeva vapaaehtoinen työntekijä sano, että jos ne ite tulee siihen polulle, niihin saa koskea. Hetken hirvitti, kun on nähny mitä vahinkoa kengurut saa aikaan kun ne suuttuu, mutta tämäpä oli hyvinki lepposa kaveri. Eipä kyllä ois varmaan mahdottomia voinu tehdä kokonsakaan puolesta..
Tiikerin kohdalla kävi samanlainen tuuri. Se käveli mallikierroksen sen ikkunan edestä jonka takaa sitä täyty ihailla. Hetken aikaa pyöri siinä, kävi tosi lähellä ja meni takasi aitauksen perälle ja pisti makuulle sinne.
Kun kaikki kiinnostava oli nähty, palattiin rantaan lauttaa odottamaan ja päästiin takasi kaupunkiin yhtä aivan mahtavaa kokemusta rikkaampana.

P.s. tää kämppä on tosi kiva

Kiinni on

Tent 10, Asian Elephant

Ilta-aurinko lämmittää

Onko tämä nyt teltta ensinkään?

Naapurusto

"Aurinko laskee selkäsi taa..."

Reipas retkeläinen Ilkka

Kaupungin valot yöllä

Snobit "meille ei porkkana kelpaa" kirahvit

Se hetki kun opossumi nosti päänsä myssyn uumenista

Me kaksi ja Koala

On se kumma ku yrittää rannalla ottaa aurinkoa ni Green Peacen väki tulee työntämään mereen

Ile ja pikkukenguru

Jotaki siltä väliltä

Voijaan laittaa kunhan jaksetaan, toinen pätkä kuvia aiheesta.